Objektiv pakker for Canon med APS-C sensor

Når man velger et kameramerke så velger man i praksis et system også. Kamerahuset blir for mange bare en av flere deler i et system. Systemet kan bestå av kamerahus, flere objektiver, blitser, og diverse småting.

På objektivfronten så kan man velge i orginal optikk eller objektiver laget av 3. parts produsenter som Sigma og Tamron f.eks. Det være litt vanskelig å få oversikt over hvilke objektiver man bør kjøpe for å få en totalpakke som passer best til den bruken man har tenkt. Denne siden tar for seg forskjellige løsninger for å få et best mulig objektiv utvalg basert på ditt behov.

Her er eksempelvis en løsning som ikke er så optimal.

Canon 18-55 IS (fulgte med kameraet)

Canon 18-135 IS (ble kjøpt for å få litt mer zoom)

og Tamron 17-50 f2.8 (kjøpt i ettertid for å få mer lysstyrke og skarphet)

I denne pakken så sitter eieren med 3 objektiver som dekker tilnærmet samme brennvidder. Dersom Canon 18-55IS objektivet ble solgt så sitter man igjen med en grei pakke. Men dersom man bare skal ha 2 objektiver så ønsker folk flest å ha litt mer variasjon i brennviddene en de to man sitter igjen med her. Noen kan kanskje ønske denne løsningen og ser på den som optimal ut ifra behov kontra vekt og pris. Når det kommer til objektiver så er det ingen fasit på hvordan man bør bygge opp et system eller hva som passer best til et visst bruk Men her kommer likevel en del eksempler som kan være til litt hjelp og inspirasjon. Objektiver fra forskjellige løsninger nedenfor kan ofte kombineres med godt resultat!

Oppsett med bare ett objektiv

Lysterk normalzoom

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM- Super bildekvalitet, lysstyrke og bra på det meste. Har lite tele, er litt størrelse på det og koster en del.

Tamron AF 17-50mm f/2.8 VC - Rimeligere alternativ til Canon, men med bråkete og treigere fokus, ikke fullt så skarpt

Tamron AF 17-50mm f/2.8- Rimeligere alternativ, går for å være hakket skarpere enn VC utgaven. Mangler bildestabilisator

Sigma AF 18-50mm f/2.8 DC EX macro - Lite, lett, rimelig, med bedre nærgrense enn de andre f2.8 zoomene. Mangler bildestabilisator

Fleksibel normalzoom

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM - Høy fleksibilitet og god kvalitet. Best vidvinkel i klassen!

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM - Et objektiv som har det meste.

Superzoom

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS - For de som vil ha mye zoom

Fast

Canon EF 35mm f2 - LITE FLEKSIBILITET. Lysterk, rimelig og lett.

Canon EF 50mm f1.8 - LITE FLEKSIBILITET, ekstremt rimelig, mangler "vidvinkel", med god til portretter og bilder med mye dybdeskarphet.

Her er det ramset opp mange objektiver, og det kunne vært mange flere. Men for de som liker det enkelt og vil forholde seg til bare et objektiv så vil man nok finne det rette objektivet i denne listen.

Orginal objektiv + telezoom

Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6IS

Et enkelt system som gir mye for pengene og med lav vekt! Her trenger man bare å kjøpe et telezoom objektiv så har det man det.

Kan enkelt legge til fast fast optikk, macro eller ekstrem vidvinkel dersom behov på et senere tidspunkt. Mellomring kan vurderes for rimelig macro uten å legge til mye på prisen eller vekten.

Høy kvalitet og fleksibilitet i 2 objektiver

Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS

To objektiver som totalt sett dekker et ekstremt zoomområde. Disse har veldig godt bildekvalitet for prisen!

Kan enkelt legge til fast fast optikk, macro eller ekstrem vidvinkel dersom behov på et senere tidspunkt. Mellomring kan vurderes for rimelig macro uten å legge til mye på prisen eller vekten.

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM er et greit alternativ til Canon 15-85.

Superzoom + fast

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

Canon EF 50mm f1.8

Et superzoom objektiv er veldig fleksibilt. Men det blir lett til at man ikke bruker beina og bare zoomer seg inn på det man vil ta bilder av. 50mm f1.8 er et objektiv som koster lite, veier lite, tar lite pass og som gjør at man bruker beina og lettere får kreative bilder. Har også god lysstyrke. Andre fast objektiver kan fint vurderes også.

Høy bildekvalitet på budsjett

Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical

Canon EF 70-200mm f/4 L USM

Så nært proff bildekvalitet med kommer, men til lav pris. Mangler bildestabilisator på begge objektivene og ligger på flere punkter litt bak objektivene i de neste eksempelet.

Det beste av det beste i to objektiver

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Ekstrem bildekvalitet og to favoritt objektiver som samlet har grei vekt med tanke på ytelsene. Kan også gå for 70-200 i F2.8 utgave med da med mye høyere vekt og en del høyere pris.

EF-S pakken

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

Canon EF-S 100mm f/2.8 USM macro

En pakke full av høykvailtetsobjektiver. Litt mindre fokus på høykvalitetstelezoom.

EF-S pakken med en vri

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Canon EF-S 60mm f/2.8 USM macro

En pakke full av høykvalitets objektiver som hovedsaklig er laget for crop kamera. Her er mye av kremen av objektiver til crop kamera.

F2.8 zoom pakken

Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM

Her står man fritt til å legge på macro dersom behov. Sigma 50-150 f2.8 er et rimelig alternativ som kan vurderes som telezoom.

En god pakke!

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Her er 3 favoritt objektiver. Høykvalitet på normalzoomen. Et objektiv som får mest tid på kameraet. Et fleksibelt og rimelig telezoom. Kombinert med et supert fast objektiv med veldig god lysstyrke.

Ut i hardt vær pakken

Canon EF 17-40mm f/4 L USM

Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM

Passer til fullformat og crop. Værtett. Ekstrem kvalitet på alle punkter. Kan fint legge på 50mm objektiv. 50mm f/1.2L er værtett, men generelt for spesielt interesserte. 70-200 med f2.8 og IS bør også vurderes.

Her finner du en liste over værtette Canon objektiver.

Ut i hardt vær pakken 2

Canon EF 14mm f/2.8L II USM

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Passer til fullformat og crop. EF 14mm f/2.8L II USM er for spesielt interesserte siden den koster mye.

Her finner du en liste over værtette Canon objektiver.

Ut i hardt vær pakken 3

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM

Canon 10-22 er ikke værtett. Men om man klarer seg uten vidvinkel i de tøffeste værforholdene så går denne pakken fint.

Her finner du en liste over værtette Canon objektiver.

Ut i hardt vær med fast optikk for kresne

CanonEF 14mm f/2.8L II USM

Canon EF 50mm f /1.2L USM

Canon EF 100mm f/ 2.8L IS USM MACRO

En pakke for spesielt interesserte. Passer også fullformat.

Her finner du en liste over værtette Canon objektiver.

100% rimelig og lett fast fast optikk

Canon EF 35mm f/2

Canon EF 50mm f/1.8

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Her kan det være smart å legge til en vidvinkel zoom som går til 20mm, eller mer på telesiden.

100% fast i mellomklassen

Sigma AF 30mm f/1.4 EX HSM DC

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Dette er en samling av objektiver som ikke har ekstrem pris, men som gir utrolige bilder!

Canon EF 28mm f/1.8 USM kan eventuelt velges forran Sigma 30mm dersom man har planer om å gå for fullformat.

Tokina 11-16 f/2.8 er et godt alternativ på vidvinkel siden her.

For ekstra tele, så kan 100mm f2.0 vurderes forran 85mm. Alternativt et macro objektiv.

L serie fast optikk, high end

Canon EF 14mm f/2.8L II USM

Canon EF 35mm f/1.4L USM

Canon EF 50mm f /1.2L USM

Canon EF 85mm f /1.4L USM

Canon EF 100mm f/ 2.8L IS USM MACRO

Canon EF 135mm f /2.0L USM

Canon EF 200mm f /2.8L II USM

Er man hekta på ekstrem lystyrke og ikke trenger zoom så er dette listen å velge i. Dette er ikke et system som kan anbefales å eie alt i!

Her finner man mye fra 200mm og oppover også som man fint kan legge til, men lommeboken til de fleste vil nok stoppe for lenge siden. At fast optikk var lite, rimelig og lett er denne pakken et bra eksempel på at det ikke alltid stemmer. Her er det kun rå optikk! Pris og vekt deretter.

En god blanding

Tamron SP AF 10-24MM f/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF)

Sigma AF 30mm f/1.4 EX HSM DC

Canon EF-S 55-250mm IS

Her en en litt spesiell pakke som gir mye. Ekstrem vidvinkel til lav pris. Høy kvalitets fast objektiv med ekstrem lystyrke på midten og fleksiblet telezoom objektiv. Ulempen er mangelen på zoom rundt 30mm.

For de som vil ha alt på budsjett

Tamron SP AF 10-24MM f/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF)

Tamron AF 17-50mm f/2.8

Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

Canon EF 50mm f/1.4

Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP macro

Her har man det meste, og objektivene er av de rimeligere i sin klasse. Likevel, en pakke som gir mye.

En pakke full av favoritter

Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Canon EF 70-200mm f/4L IS USM

Canon EF 85mm f /1.8L USM

Canon EF 100 f/ 2.8L IS USM MACRO

Med tanke på det store antallet objektiver her så er samlet vekt forholdsvis lav. Kvaliteten på objektivene er HØY!