Hva er et objektiv?

Før jeg skal gi en kort og forholdsvis enkel forklaring på det så må man vite forskjellen på et objektiv og en linse. Her er det mange som roter!

Objektiv vs. linse

Et objektiv er det man setter forran på et kamerahus. Mange har en tendens til å kalle dette for en linse.

Det engelske ordet lens, betyr det samme som objektiv på Norsk.

Lens element er det vi i det Norske språket kaller en linse. Men å si linse element er det nok ikke mange som reagerer på.

Mye av forvirringen ligger nok i oversettelsen. Lens, blir lett oversatt til linse. Til tross for at det skal oversettes til objektiv.

Kun fordi man har fått en ripe på et objektiv så betyr ikke det at denne ripen må være på en av de ytterste linsene.

En stasjonær pc omtales av mange som en harddisk. Men de som har litt kunnskaper vet at en harddisk bare er en av mange deler inne i datamaskinen.

Det finnes mange typer linser. Kontakt linser f.eks. Disse omtales ofte som linser.

Folk vet å omtale en kikkert som en kikkert. Ikke som en linse. Til tross for at en kikket består av mange linser og mer.

Et objektiv derimot, det er bygget opp av mange linser og mye mer! Det fortjener ikke å bli kalt en linse!

Inne i et objektiv

Canon 50mm

Dette er et objektiv. Et av de enkleste og minst avansert på markedet. Et Canon 50mm f1.8. Dette er veldig enkelt bygget med lite deler!

Dersom man demonterer det litt så ser man at det er betraktelig mer enn noen linser her.

Dette objektivet har 6 linser. Disse er montert inne i de to bitene som er merket med røde ruter.

Nå skal det sies at dette bare er lett demontert. Blender bladene, alle tannhjul og fin elektronikk sitter fortsatt godt montert sammen. Så å kalle et helt objektiv for en linse blir som man ser ganske feil. Uansett hvor lite og avansert objektivet er.

Hva gjør objektivet?

Rundt oss er det fullt av lysstråler. Objektivets oppgave er å bryte disse strålene og plasere de inn på filmen i kameraet. På digitale kamera så vil det si at lyset skal treffe en CMOS eller CCD brikke.

Dersom man f.eks har verdens beste CMOS brikke på et kamera og setter på et dårlig objektiv så vil man uansett ende opp med et dårlig bilde. Derfor er objektivet noe av det viktigste utstyret på et kamera. Et objektiv har også mange forskjellige egenskaper!

Noe av det enkleste og mest elementær å sette seg inn i er brennvidder og zoom.