Super vidvinkel objektiver

Av: Torger Skurve

Et vanlig kit objektiv har ganske god vidvinkel med en brennvidde på 18mm (tilsvarende 28mm)

Men, det finnes noe mange kaller for super vidvinkel. Eller ekstrem vidvinkel. Disse objektivene går ned i 10-12mm. Tilsvarende 15-18mm på fullformat.

Bruksområde

Et objektiv med ekstrem vidvinkel har mange bruksområder. De som fotograferer mye landskap er ofte veldig glad i slike objektiver. Det er mulig å få med ekstremt mye i et bilde.

Bolig annonser! Noen gang lurt på hvorfor boligen alltid ser mye større ut i annonsene? Om du har planer om å ta bilder innenfor bolig bransjen så er et objektiv med ekstrem vidvinkel et krav! 12mm på crop kamera er i noen tilfeller ikke bra nok til at du kan få en jobb med eget fotoutstyr. Her må man ned i 10 og 11mm.

Portretter. Det er faktisk mange dyktige fotografer som bruker ekstem vidvinkel til dette. Men her er det viktig å vite hva man gjør på!

Det er lett for å få store lår, hoder og kropper med et slikt objektiv. Så det er viktig å være flink å ikke plassere personer tett opp i hjørnet av bildet så lenge man ikke ønsker en spesiell effekt.

Denne siden er langt fra komplett, mer info om supervidvinkel objektiver kommer etterhvert.

Super Vidvinkel båt sjø

 Bildeeksempel: Nikon D90 med Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM , 10mm

Et supervidvinkel objektiv brukes faktisk til ganske så mye. Det kan ofte gi kreative, spektakulære og spesielle bilder. Eller det kan bare formiddle størrelsen i en landskap på en helt spesiel måte.

Ekstrem vidvinkel

12mm brennvidde. Legg merke til forskjellene på CD hyllene på høyre og venstre side. Se også formen på bordet. Alt for at området skal se større ut.

Supervidvinkel

12mm brennvidde. Canon Eos 50D med Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Vidvinkel forvrengning

Ekstrem eksempel på forvrengning. 10mm brennvidde. (Toppen av bildet er kuttet bort)

Brennvidde eksempel , legg spesielt merke til hvor mye ekstra man får i bredden her.

Fish-eye

Fish-eye objektiver går også under kategorien ekstrem vidvinkel, men disse forvrenger og krummer kantene på bildet på en spesiell måte. Info om disse kommer på en egen side.

Tips for gode bilder med ekstrem vidvinkel objektiver

1. Gå nærmere!

2. Vær forsiktig med å plassere personer i hjørnet av bildet om du ikke har planer om litt spesielle effekter.

3. Det er ingen regler for hva et slikt objektiv må brukes til, bruk det som du ønsker!

Kjøpetips!

Om du har bestemt deg for å kjøpe et supervidvinkel objektiv så er det ganske lett å velge et objektiv. Det er vanlig at disse objektivene har rundt 2x zoom og dekker brennvidder som går ned i 10mm. Om du bruker et kamera med APS-C sensor så vil jeg generelt anbefale å styre unna objektiver som 12-24mm. Ihvertfall så lenge man har en normalzoom som går under 20mm. F.eks et 18-55. Dette fordi det er en del forskjell på 10 og 12mm. Kjøper du først et slikt objektiv så er det morro å ha muligheten til å gå til det ekstreme.

Om du har et kamerahus med APS-C sensor så er det mange objektiver å velge i. Men for å gjøre valget enkelt. Så er det bare tatt ut 4 alternativer nedenfor. Om du vil se på flere alternativer så finner du de på objektiv siden.

Bruker du fullformat så er det i utgangspunktet bare objektivene som er ramset opp nedenfor som er aktuelle. Ihvertfall om du ser bort fra fast optikk med en brennvidde rundt 20mm.

Canon/Nikon APS-C objektiver Kommentar
Tamron SP AF 10-24MM f/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF) Billig, fleksibel og helt ok med tanke på pris og egenskaper.
Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 HSM EX DC Mellomklasse pris og og hakket bedre ytelser. Mye for pengene.
Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX "Bare" 11mm, og lite zoom. Men best lystyrke og veldig god skarphet.
Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM Totalt sett beste supervidvinkel objektiv om du bruker Canon.
Nikon 10-24mm AF-S f/3.5-4.5G DX ED Totalt sett beste supervidvinkel objektiv om du bruker Nikon.

Canon fullformat objektiver Kommentar
Canon EF 17-40mm f/4 USM L En klassiker! Det enkle, gode og "rimelige" valget om du vil ha supervidvinkel og noe zoom.
Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM EX DG Ekstrem vidvinkel på et nytt nivå! Middels bygge og bildekvalitet.
Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM For de som vil ha det beste zoom objektivet, og kanskje har behov for ekstra lysstyrke
EF 14mm f/2.8L II USM RÅ bildekvalitet, i en klasse for seg selv! Dyrt! Ekstrem vidvinkel!

Nikon fullformat objektiver Kommentar
Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM EX DG

Ekstrem vidvinkel på et nytt nivå! Middels bygge og bildekvalitet.

Nikon 14mm f/2.8D ED

Et bra og mindre alternativ til 14-24 om du bare trenger 14mm og ikke må ha zoom.

Nikon AF-S 16-35mm f/4 G ED VR

Et lettere og rimeligere alternativ til 14-24. Med bildestabilisator og f/4
Nikon 14-24mm AFS f/2.8 G ED Et rått, stort, tungt, og dyrt valg! Noe av det beste som finnes! Slår det meste av fast optikk!

Anbefalt lesestoff

Stortest av supervidvinkel objektiver