Makrofotografering og objektiver

Av Torger Skurve

Er det et område innenfor objektiver som det er ekstra mye å sette seg inn i så er det makroobjektiver.

For det første, fotografering på nært hold er makrofotografering. På et standard kit objektiv så er det ofte en nærgrense på rundt 25-35cm. Dette gjør at du kommer ganske nært, men ikke ekstremt nært. Når vi snakker om maco så er det som oftest snakk om skikkelig nærbilder. Nærmere enn det et kit objektiv kan klare å fokusere.

Øyet og objektiver

Lukk det ene øye. Se på pekefingeren din og før den mot deg. Da er det 2 ting du kan merke deg.

1. Øyet klarer ikke å fokusere på fingeren når den kommer ganske nært

2. Fingeren ser lett mørkere ut fordi du skygger for lyset.

Dette er egenskaper som går igjen for objektiver også. De kan ikke fokusere når ting kommer alt for nært.

Om du har et kompaktkamera med nærgrense/makro på 0-1cm så er det ikke lett å ta gode bilder når ting kommer helt opp i kameret, lyset forsvinner fordi du skygger over det. Samme prinsipp som du legger merke til med øyet. Om vi med øyet skal se nærmere på noe så bruker vi et forstørrelsesglass. På et objektiv kan du f.eks bruke et close up filter.

Macro objektiv bilde flue blomst

Close up filter

For det første, dise har flere navn. Close up filter er det typiske engelske navnet. Forsatslinse er det mest korrekte Norske. Men makro linse og nærlinse blir de også kalt.

Du kan kjøpe rimelige close up filtre/linser som monteres frempå objektivet. Dette fungerer omtrent som et forstørrelsesglass og gjør at du har muligheten til å komme nærmere. Ulempen er at de fleste filtre reduserer skarphet og sørger lett for at du får mer kromatisk abberasjon i bildene. Skal du få tak i et godt filter så må man ha et med 2 linser og som unngår de vanlige svakhetene til de rimelige filtrene. F.eks Canon sin 500D (dette er navnet, må ikke forveksles med Eos 500D kameraet)

Om du er på ekstrem budsjett, eller bare er nysgjerrig på hva en verden med "skikkelig" maco kan tilby, så kan dette være en grei inngang eller god inngang avhengig av hva man slags filter man kjøper.

En annen, og som oftest bedre løsning kan være å kjøpe en mellomring.

Close up filter for macro bilder

Mellomring

Mellomring er en ring som monteres mellom objektivet og kamerahuset. Denne er hul og gjør bare at du flytter objektivet lengre bort fra sensoren. Det gir en effekt som gjør at du kan klare å ta bilder av ting som er mindre. Dette er en grei løsning, men ikke noe fullverdig løsning. Skal du kjøpe en mellomring så er det absolutt anbefalt å ha en som overfører all informasjon fra objektivet til kamerahuset og ikke bare en form for plastring. Dess lengre mellomringen er, dess bedre forstørring kan du få.

Eksempler på orginale mellomringer er Canon EF 12II eller Canon EF 25II. Disse fungerer bra på et vanlig kit objektiv og kan gi veldig gode makro egenskaper. Nikon har flere mellomringer, f.eks PK 12 og PN11.

En EF 25II (Canon 25mm mellomring) kan gi i overkant av 1:2 forstørring på et vanlig kit objektiv ved 55mm brennvidde, noe som for de fleste vil være en stor oppgradering. Kenko er et tredjepartsmerke som også lager gode mellomringer til en fin pris.

Canon EF 25

Belg

Prinsippet er det samme som ved en mellomring. Her har man mulighet til å flytte objektivet lengre unna bildebrikken. Fordelen til en belg ligger i at man lett kan endre lengden fra objektivet til kamerahuset med store avstander. F.eks fra 3-15cm. Disse kan med andre ord gi ekstrem forstørrelse med et ordinært objektiv som f.eks har 50mm brennvidde.

Ulempen og grunnen til at disse er lite populære ligger i at de vanligvis ikke overfører noen informasjon fra objektivet til kamerahuset. Her blir det meste 100% manuelt. For folk som vet hva de gjør på så er dette likevel et "verktøy" som er mindre brukervennlig. Dette er også en av grunnene til at de fleste fotobutikkene ikke selger slike.

TIPS: De fleste moderne objektiver har ikke mulighet til å stille blender manuelt dersom man bruker de kombinert med mellomring, belg, eller reversert objektiv uten elektronisk kommunikasjon med kamerahuset. Det vil si at man alltid bruker full blender åpning. For å stille blenderen på et slikt objektiv så kan man i de fleste tilfeller gjøre følgende.

- Velg blenderen man skal bruke når objektivet står montert på kamerahuset. F.eks f8

- Trykk og hold inne nedblendingsknappen fremmpå kameraet slik at blenderlamellene står i ønskelig posisjon.

- Skru av objektivet samtidig som du holder nedblendingsknappen inne.

- Du skal nå ha et objektiv der blenderlamellene står i ønskelig posisjon

Macro belg

Reversering av objektiv

Flere objektiver kan brukes reversert. Det vil si man snur de og bruker de feil vei. Dette gir gode makro egenskaper. For at det skal fungere trengs det en adapter som skrues inn i fronten på objektivet og som kan monteres på kameraet. Objektivet står da montert feil vei på kameraet! Men igjen, her er det en fordel med rette objektivet, og det kan bli rot og styr om du ikke får overført signaler fra objektivet til kameraet. Dette er igjen en halvgod løsning. Den kan fungere godt men er generelt ikke noe å anbefale.

Telekonverter

En løsning som er lite brukt for macro fotografering, men som kan hjelpe til. Disse er i utgangspunktet beregnet for teleobjektiver for å gi en høyere brennvidde.

Den beste løsningen

Det som absolutt kan anbefales er å kjøpe et skikkelig makroobjektiv. Det blir omtrent som å kjøpe et nytt øye som er laget for å se ting på nært hold med god skarphet. Riktignok, så er dette en mye mer kostbar løsning, men det er den beste løsningen. De rimeligste makroobjektivene koster som oftest i overkant av 3000. Men, alle makroobjektiver er stort sett gode så du trenger ikke å være redd for å bruke under 4000 på et slikt objektiv. For å se etter maco objektiver så er det noen ting som kan være greit å vite. Da er det smart å vite litt om makro betegnelsen slik at du ikke går i en felle.

Nikon d90 macro    Macro objektiv eksempel

Et makroobjektiv kan gi nye perspektiver på naturen. Her er et Tamron 90mm f2.8 DI makro montert på et Nikon D90.

Makro betegnelsen og forstørrelsesforhold

På mange objektiver så står det bilde av en blomst og kanskje 0,25cm. Dette er nærgrensen. Om det står "macro 1,5 meter" så er det nærgrensen 1,5 meter. Du kan med andre ord ikke fokusere på ting som er nærmere enn 1,5 meter.

Noen objektiver har makro i betengelsen. F.eks "Sigma 70-300mm 4,0-5,6 APO DG macro", eller "Sigma AF 18-50mm f/2.8 DC EX macro".

Disse to objektivene har helt forskjellige brennvidder, med begge har macro i navnet. Grunnen er at de begge har et forstørrelsesforhold som er høyere enn det som er vanlig (1:3)

Sigma 70-300 har en nærgrense på hele 1,1 meter. Noe som i utgangspunktet ikke er nært. Men, om det brukes på 300mm brennvidde og du står 1.1 meter fra noe så kommer du veldig nært.

Det samme med Sigma 18-50 f2.8 macro. Dette objektivet har en nærgrense på 20cm. På full zoom, 50mm så stikker objektivet ut mer enn 15cm fra kamerahuset. Det vil si at det man tar bilde av bare er få centimeter fra fronten på objektivet. (Bildeeksempel på dette lenger nede.)

Dedikerte makroobjektiver er fast objektiver. Disse har et forstørrelseforhold på 1:1. Det vil si at man kan fylle hele bildebrikken med det som er forran. Bildebrikken på et APS-C kamera er ca. 22mm x15mm. Så om du har et fast makroobjektiv med 1:1 forstørrelse så har du muligheten til å få en gjenstand, blomst eller insekt på størrelsen 2,2x1,5 centimeter til å fylle hele bildet. Dette forutsetter selvsagt at du fokuserer så nært som mulig.

macro objektiver

5 makroobjektiver. Brennvidder 50,60,90,100 og 150mm fra venstre. Alle er med i stortest av makroobjektiver

De to nevnte Sigma objektivene ovenfor har ikke et forstørrelses forhold på 1:1 som vi pleier å kalle for skikkelig makro.

Sigma 70-300 har en bryter der man kan aktivere "makro funksjonen" mellom brennviddene på 200-300mm. Nærgrensen er som nevnt 1,1 meter. Ved å lese av tekniske spesifikasjoner for dette objektivet så står det at man får et forstørrelses forhold fra 1:2.9 til 1:2 mellom brennviddene 200-300mm. Det vil si at på 300mm så er forholdet 1:2. Noe som igjen vil si dobbelt så stort som størrelsen på sensoren. Så om om du står på 1,1 meters hold så kan du fylle bildebrikken med en ting som er ca. 4,4x3 centimeter. (bildeeksempel nedenfor)

Sigma 18-50 f2.8 macro objektivet har et forstørrelsesforhold på 1:3. Så om man står så nært som objektivet klarer å fokusere (20cm) ender man opp med å kunne ta bilde av noe som er ca. 6,6x4,5cm. Dette er en veldig god nærgrense som kan gi fine nærbilder bilder, men ikke noe imponerende om man skal veldig nært og ta skikkelige makro bilder.

Kort oppsummert. Sigma 18-50 f2.8 macro har ikke muligheten til å fange opp skikkelige småting siden det bare har et forhold på 1:3.

Sigma 70-300 kan fange opp en god del mer, men det er fortsatt ikke 1:1 makro. Nevnte objektiv er forferdelig uskarpt på 300mm og med en nærgrense på 1,1 meter så er arbeidsdistansen upraktisk lang på et crop kamera. Det er ganske ubrukelig til skikkelig makro, men det har muligheten til å komme veldig nært små ting om man står på avstand.

Et skikkelig makroobjektiv har fordelen med at det kan gjenngi ekstrem skarphet i makro området og det har et forstørrelsesforhold på 1:1.

Bildeeksempler på objektiver med macro i navnet, men som ikke har skikkelig 1:1 makro

Macro objektiv eksempel 300mm

Sigma 70-300 @ 300mm, fokusert så nært som mulig

Macro objektiv eksempel 300mm resultat

Resultat med sigma 70-300 på 300mm, blender 5.6 og 1:2 forstørrelsesforhold, maks nærgrense

sigma 18-50 macro

Sigma 18-50 @ 50mm, fokusert så nært som mulig.

sigma 18-50 macro resultat

Resultat med sigma 18-50 på 50mm brennvidde. Blender f2.8 og 1:3 forstørrelsesforhold, maks nærgrense

Bilde eksempler 1:1

Canon 60mm macro eksempel

Canon 60mm f2.8 macro @ f16

Canon 60mm macro eksempel resultat

Resultat med 60mm på maks nærgrense, 1:1

Sigma 150mm macro eksempel

Mye lengre arbeidsavstand med Sigma 150mm.

Sigma 150mm macro eksempel Resultat

Resultatet er nesten størrelsemessig likt som med 60mm. Noe lenger unna, men bare fordi objektivet ikke var plassert så nært som mulig.

Alle objektiver med 1:1 forstørrelsesforhold kommer like nært!

Dedikerte makroobjektiver vs vanlig fast optikk

Om du ser på objektiver med fast brennvidde som har macro eller micro (Nikon) i navnet så kan man si at de alltid har et forstørrelsesforhold på 1:1.

(OBS, finnes et unntak. Canon EF 50mm f2.5 macro med forhold 1:2)

Så, om fast objektiver med macro i navnet kan fokusere nært , hvorfor bør man da kjøpe noen uten macro i navnet når man kan få det med på kjøpet?

La oss se på to objektiver for å ta et konkret eksempel. Canon EF 100mm f2.0 USM og Canon EF 100mm f2.8 macro USM.

Til høyre står makroobjektivet. Størrelse og vekt er en tydelig ulempe. Prismessig så ligger de ganske likt, men macro objektivet er noen hundre dyrere. Det er et helt blender trinn treigere,(slipper bare inn halvparten så mye lys) og likevel så er det mye større!

Et makroobjektiv har også et mye større fokus område, så fokusen er mye treigere om man bruker hele fokusområdet. De fleste makroobjektiver med litt høyere brennvidde har derfor en bryter som kan gjør at man kan koble ut nærfokuseringen. Dette gjør at fokus kan være tilnærmet like rask som et vanlig objektiv.

Macro objektiv vanlig fast objektiv

Bruksområde

I utgangspunktet så er makroobjektiver spesielt egnet til nærbilder. Men om du liker f.eks 90mm brennvidde til å ta portretter med, så gjør et makroobjektiv med tilsvarende brennvidde ofte en like god jobb som et vanlig fast objektiv. Ihvertfall om man ser bort ifra at det kanskje er dyrere, større, tyngre, ikke så lysterkt, og i en del tilfeller har en potensielt treigere fokusmotor.

Det er ingen regler som forbyr deg i å springe rundt i en by med et makroobjektiv og ta bilder av det du måtte ønske som kan være på lengre avstander. Du kan i utgangspunktet bruke et makroobjekiv til det du ønsker. Men alle har sin stil og foretrekker visse brennvidder til et visst bruk. Når det kommer til makro så er det likevell viktig å velge en brennvidde som er passende.

Brennvidder og arbeidsdistanse

Som du nå vet. Alle skikkelige makroobjekiver (med forstørrelsesforhold på 1:1) har muligheten til å ta bilde av veldig små ting. Dette gjelder om brennvidden er 50mm eller 180mm. Hovedforskjellen blir arbeidsdistansen/nærgrensen. Bildeeksemplene ovenfor viser dette bra. Her er enda et bilde som viser hvor lang arbeidsdistansen blir med forskjellige brennvidder og objektiver.

De vanlige brennviddene for makroobjektiver er fra 50-180mm. Man skal ikke kategorisere for mye, men la oss gjøre det likevel.

Innenfor makroverdenen så brukes ofte 50-70mm til blomster, små gjenstander og produktbilder. De kan brukes på små insekter, men er ikke så egnet til med tanke på at man kommer ganske nært og lett kan skremme bort det man vil ta bilde av.

90-105mm brukes til det meste, insekter, blomstrer produkter og det meste. Dette er den mest populære klassen for makroobjektiver. Men for noen så kan dette bli litt trangt/nært til portrettbilder.

150-180mm+ brukes som oftest av de som vil ta bilder av insekter og vil ha god arbeidsdistanse. Disse objektivene begynner å bli ganske dyre og tunge. Om du ikke vet hva du er ute etter og ikke bruker et fullformat kamera så er det enklere å styre unna disse. Dette er ikke noen fasit. Men gir en liten pekepinn.

Macro Objektiver brennvidde eksempel

Fra avstanden inn til linjalen som ligger langs vegglisten, så kan alle objektivene ta bilder som er 2,2cm i bredden der de ligger.

Om du bruker kamera med APS-C sensor så er de fleste fornøyd med et objektiv i klassen rundt 100mm. Men mange klarer seg med noe rundt 60mm. Et objektiv med større brennvidde blir lett tyngre, dyrere og større.

(Om du bruker et kamerahus med en fullformat brikke så bør du vurdere 90mm eller mer. Husk at 60mm objektiv på et kamerahus med APS-C sensor tilsvarer omtrent 93mm på fullformat.)

Bildet illustrerer nærgrenser. Om vi ser på 50mm og 60mm objektivene så er avstanden der kameraet monteres ganske lik. Men 60mm Canon objektivet har en mye lengre avstand fra veggen siden fronten ikke går utover slik som Sigma 50mm objektivet.

Canon 100mm får en del mer å gå på. Og Sigma 150mm får lengst arbeidsavstand.

OM NÆRGRENSER

Nærgrensen som er oppgitt på et objektiv er ca. 3,5 cm bak objektiv fatningen (tilkoblingen til kameraet)

Se på sigma 50mm. Nærgrensen til dette objektivet er 18,8cm. Likevel så ligger objektivets bakdel på 14,5cm.

Nærgrensen til et objektiv er spesifisert inn til bildebrikken som ligger inne i kameraet.

Macro Objektiver brennvidde eksempel 2

Fordeler og ulemper med mindre brennvidder

-Kort arbeidsdistanse

-kompakt størrelse og vekt

-Lettere å håndholde siden de ikke krever fullt så rask lukkertid

Fordeler og ulemper med stor brennvidde

-Lengre/lang arbeidsdistanse

-Fysisk større og tyngre

-Vanskeligere å håndholde

-Tar ikke med så mye bredde i bakgrunnen (Ofte en fordel)

-Visker lettere ut bakgrunnen (Dette er i mange tilfeller en ulempe siden effekten kan bli for stor)

Brennvidder og blender

Noe som er spesielt med makro fotografering er at det er utrolig lett å viske ut bakgrunnen når man tar nærbilder av ting. En blender på f2.8 kan gi så liten dybdeskarphet som 1mm-2mm om du går så nært som mulig. Dette gjør at du i mange tilfeller vil bruke lavere blenderverdier som f11 for å få noen millimeter med skarphet i bildet.

Som du kanskje har lært eller erfart så gir større brennvidder muligheten til å viske ut bakgrunnen mer. F.eks f5,6 på 55mm kan gi litt uskarp bakgrunn på portretter f.eks. Med en blender på f5,6 kombinert med 18mm så blir det meste ganske skarpt.

Denne effekten er det også greit å vite om på makroobjektiver. Et 150mm objektiv vil lettere viske ut bakgrunnen på blender 2.8 sammenlignet med et 50mm objektiv på samme blender. I noen situasjoner så kan 150mm være bedre for å viske ut bakgrunnen og gi et finere resultat. Men det kan også være en ulempe. Det kan faktisk være litt vanskelig å få nok skarphet i bildet i visse situasjoner.

En annen ting er at med mer tele på objektivet så får man ikke med så mye bredde i bakgrunnen. Det er dermed lettere å få en ren bakgrunn.

Macro blomst liten dybdeskarphet

Eksempel på liten dybdeskarphet. 90mm brennvidde, blender f5.

Om du har planer om å håndholde et makroobjektiv under ekstreme nærbilder så er det ofte en fordel med en mindre/lavere brennvidde. Nærbilder med 150mm objektiv krever en ganske rask lukkertid (som stjeler lys) og ofte en lav blender for å få nok dybdeskarphet i bildet, noe som igjen stjeler lys.

Et 60mm objektiver er med andre ord mye lettere å håndholde.

Lys er noe man ofte har mangel av av under makro fotografering. Derfor er stativ en fordel. Stativ kan nesten sies å være et krav om du har planer om en del skikkelig skarpe og gode nærbilder.

Alternativet er å ha god belysning. Da ofte av en ekstern lyskilde.

Macro objektiv liten dybdeskarphet eksempel

Bildet er beskjært, eksempel på liten dybdeskarphet.

Blender f2.8, 90mm brennvidde. Motiv: sykkeldekk

100mm macro eksempel

100mm makro. Plassert ca. 50cm fra en colaflaske med en mus på toppen.

Bakgrunnen ligger ca. 50cm bak musen.

Macro objektiv blender 16 eksempel

f16 er vanligvis en blender som gjør at det meste i et bilde blir veldig skarpt. Når man er ganske nært gjenstander er det veldig lett å viske ut bakgrunnen til tross for lav blenderverdi (høyt tall).

Macro objektiv blender f2.8 eksempel

Samme bilde, men med en stor blenderåpning på f2.8.

Makroobjektiver og bildestabilisering

Det er ikke vanlig å ha bildestabilisering på makroobjektiver. Hovedgrunnen er enkelt og greit at på makrofotografering så fungerer ikke en vanlig bildestabilisator. En bildestabilisator fungerer vertikalt og horisontalt. Men når du tar krevende nærbilder så vil kameraristelser ved kamerahuset også ha innflytelse. Små ristelser som at man kan vri kamerahuset litt til høyre eller venstre kan virke inn på makrobilder.

Canon har en type bildestabilisator som også fungerer på makroobjektiver. Den kalles for "Hybrid IS" og korrigerer lineære bevegelser opp og ned, i tillegg til rotasjonsbevegelser ved endring av kameravinkel til høyre eller venstre. Objektivet med denne bildestabilisatoren heter Canon EF 100mm f2.8 L IS USM macro.

Det finnes andre makroobjektiver med bildestabilisator men disse vil ikke være særlig effektive på nærfotografering. Bare på vanlig håndholdt fotografering.

Når det er sagt, en bildestabilisator på et makroobjektiv er ingen erstatning for et skikkelig stativ.

Makro forbi 1:1 stadiet

Om du tar et bilde av en flue og vil komme så nært hodet som mulig er det ofte et krav å beskjære bilde (kutte bort en del). Dette har med at fluehodet er betraktelig mindre enn 22mm x 15mm, som er det største du du har mulighet til å fange opp på bildebrikken. I mange tilfeller klarer du ikke å ta bilder så nært som mulig heller. Derfor er beskjæring ofte en nødvendighet.

Macro eksempel flue

Eksempel av en tilfeldig flue på veggen. JPEG rett ut av kameraet tatt med Canon EF 60 mm f/2.8 USM macro på f8 og Eos 50D (iso 1600)

Macro flue eksempel utsnitt

Etter en lett beskjæring, liten oppjustering av lys og noe oppskarping.

Men, det finnes andre og mye bedre løsninger. Et makroobjektiv kan også brukes med løsningene nevnt tidligere. Mellomring og close up filtre. Disse gjør at du da kan komme enda nærmere! Et 100mm makroobjektiv med 50mm mellomringer gir røflig et 2:1 forhold, men da har man tatt det ganske langt med bruk av disse.

For de mest fluehodegale personene så finnes det et spesial objektiv for ekstrem makro. Dette er laget av Canon og heter MP-E 65mm f2.8 1-5x macro. Det har bare manuell fokus og fungerer ikke som andre 65mm objektiv. Det kan kun brukes i området 5:1 -1:1. (fra område der vanlige makroobjektiver slutter) Med 5:1 forstørrelse så er det mulig å fylle hele bildebrikken men en gjenstand eller insekt som er 4,4mm bred (22,5/5). Derfor er det kun egnet for ekstrem makro og for å ta bilder av ting som er rett forran objektivet. Har du en 5-kroning så er det ikke mulig å ta bilde av hele mynten siden den blir alt for stor. Slik ekstrem makro er avhengig av ekstra lys. Kostnaden av nevnte objektiv kombinert med en god lyskilde overstiger lett 10000,- med ganske mye. Så du skal være virkelig være glad i ekstrem makro for å begynne å ta bilder i den verdenen!

Her en en flickr profil full av gode ekstrem makro bilder der nevnte Canon objektiv er brukt.

http://www.flickr.com/photos/dalantech/ - SE OG BLI FASINERT

Tips for gode og skarpe makrobilder

1 Bruk stativ, ihvertfall om lysforholdene ikke er så gode.

2 Bruk selvutløser/fjernutløser og speil lås aktivert viss du bruker stativ.

3 Sett kameraet i A/AV modus for å kan kontroll til å stille blenderen

4 Bruk manuel fokus for å fokusere der du vil

5 Vurder å bruk live view dersom du har det på kameraet ditt, husk og forstørre bildet for å finpusse fokusområdet.

6 Om du bruker autofokus. Bruk bryter/limit spak for å begrense fokusområdet for kjappest mulig autofoks.

7 Ikke bare tenk på det du tar bilde av og som er i forgrunnen. En fin bakgrunn er også viktig!

8 Bruk eventuelt et redingeringsprogram som har gode muligheter for oppskarping av detaljer.

9 "Maskingevær teknikken"- Tar du bilder håndholdt med manuel fokus. Len deg noen millimeter frem og tilbake mens du holder inne utløser knappen. Dette gjør at du får tatt mange bilder, og med rett gjennomføring så får du garantert et bilde der fokus er perfekt plassert. (kameraet må stå på kontinuerlig bildetaking slik at det tar bilder så raskt som mulig)

10 Bruk gjerne ekstern blits med diffuser. Eller en skikkelig makro blits. Lys er veldig viktig på makrofotografering. Men en rimelig reflektor kan ofte gjøre underverker.

11 Det er lov å legge ut vanndråper og gjøre tiltak for å endre miljøet rundt det man tar bilde av for å få best mulig resultat.

12 Øvelse gjør mester!

Verdt å sjekke ut

Makroobjektiver stortest

Anbefalte objektiver til Canon crop kamera