Crop faktor og bildebrikker

Bildebrikker

Tidligere brukte alle filmruller i kameraene sine. Kameraet slapp inn lys som traff filmrullen og man fikk et bilde. Filmen var ofte 35mm bred. Disse 35mm er et fysisk mål på bredden på filmrullen. Det har ikke noe med brennvidder på objektiver å gjøre.

På digitale kameraer så er filmrullene stort sett byttet ut med CMOS eller CCD brikker. Disse brikkene kommer i mange størrelser.

Storformat og mellomformat er veldig store bildebrikker som vi ikke fokuserer på hos objektivguide. Grunnen til dette har enkelt og greit med pris og etterspørsel! Objektivguide har fokus på digitale kameraer. Kjøper man en toppmodell fra en kameraprodusent fra Nikon eller Canon så ender man opp med et fullformat kamera. Fullformat kameraer har en stor bildebrikke, men den regnes som liten sammenlignet med mellomformat eller storformat som er størst. Derfor er det enklest å forholde seg til brikkestørrelsene som er nevnt nedenfor.

- Fullformat (De fleste produsenter har fullformat kameraer, disse koster som oftest fra 15000,- og oppover)

- APS-H , 1.3x crop (Kun Canon 1,26x crop ikke avrundet)

- APS-C 1,5x crop (Nikon 1,52x, Sony 1,538x, Pentax)

- APS-C 1,6x crop (Canon1,62x crop)

- Foveon 1.7x crop (Sigma)

- Four thirds 2x crop (olympus)

- Diverse små størrelser som er brukt i kompaktkameraer, crop faktorer ligger ofte rundt 5,5x, pluss/minus.

Fullformat er det man regner som den største bildebrikken. Den tilsvarer det samme som 35mm film. Sensoren på en fullformat brikke er på 36x24mm. Til tross for at bildebrikken er 1mm bredere på en fullformat sensor enn bredden på 35mm film så går det for det samme.

Disse store bildebrikkene koster mye å produsere. Derfor ble det laget mindre bildebrikker slik at folk fikk muligheten til å benytte seg av fordelene til et speilrefkelskamera uten å pantsette huset. Disse bildebrikkene går ofte under kategorien APS-C og har en crop faktor på 1.5-1.6x.

Hvorfor crop?

Man kan si at man har tatt en fullformat sensor og beskjært den. Å bæskjere et bilde omtales ofte som å croppe et bilde. (Kommer fra det engelske ordet crop). Derfor sier vi at kamerahus med en sensor mindre enn fullformat har en crop faktor. Den mest brukte størrelsen er APS-C som har en crop faktor på 1,5x eller 1,6x. Om man kjøper et Nikon, Canon, Pentax eller Sony speilreflekskamera til under 14000,- så ender man stort sett opp med et kamera med en APS-C brikke.

En bildebrikke på et Canon crop kamera er på 22.2x14.8mm. Noe man kan regner ut blir 1,6 ganger mindre enn brikken på et fullformat kamera.

Her er et bilde som nøyaktig illustrerer størrelse forskjellene på bildebrikkene. Ytterst ser man størrelsen på fullformat sensor. Så kommer APS-H med 1,3x crop.

Deretter kommer APS-C kameraene, Nikon, Pentax, Sony, og Canon sine vanlige modeller med en crop faktor fra 1,52-1,62x.

Så kommer Olympus/Panasonic med sitt Micro Four Thirds med 2x crop.

Inne mot midten er 2 kompaktkamerer. Det ene er Canon sitt Powershot G11, som har en sensor størrelse som er større en del fleste kompakt kameraer. Så kommer et vanlig kompakt kamera, Canon Ixus 95. Noen kameraer har hakket mindre sensorer enn det igjen.

Hvordan crop faktor påvirker brennvidde

La oss se på en høytekologisk illustrasjon på hvordan bildebrikken påvirker det man ser.

Ok, så er den ikke teknisk i det hele tatt. :)

Den er heller ikke korrekt tegnet, men prinsippet er at en mindre bildebrikke gir et bilde der man kommer nærmere. Fullformat brikken gir et litt videre bilde. Det samme prinsippet kan man også se på den forrige illustrasjonen. Der er forholdet nøyaktig illustrert.

En brennvidde på 50mm på et fullformat kamera gir det vi får kalle fasiten.

Stort sett alt av speilrefleks kameraer til under 14000,- har en crop faktor på 1,6x eller 1,5x. Det vil si, at setter man et 50mm objektiv på et fullformat kamera så får man et bilde tatt med en brennvidde på 50mm.

Men dersom man setter et 50mm objektiv på et Canon kamera med APS-C sensor så får det en "effektiv brennvidde" på 80mm (50*1,6). Se på tegningen for å lettere forstå prinsippet. Eksempler kommer flere av nedover.

Et 30mm objektiv på et kamera med 1.6x crop faktor gir tilnærmet samme utsnitt som et fullformat kamera med et 50mm objektiv.

Dette kan man se ved å ta brennvidden på 30mm og gange med 1.6x. Da får vi 48mm.

Hvorfor er dette viktig?

Vel, det kan hende du får anbefalt av en fotograf at du bør kjøpe deg et 85mm eller 135 mm fast objektiv dersom du skal ta portrett bilder. Han sier kanskje at 85 er greit, siden det er litt mer fleksibelt inne og generelt koster mindre. Si at denne fotografen bruker et fullformat kamera. Et 50mm objektiv på ditt crop kamera vil da tilsvare nesten det samme som 85mm på hans fullformat kamera.

Har du noen gang sett i en tilbudsavis. Olympus speilrefleks kamera med 14-42mm objektiv. Dersom du sitter med et Canon speilrefleks kamera med 18-55mm objektiv så vet du sånn ca. hvordan det objektivet fungerer med tanke på vidvinkel og tele. Dersom du har lært deg om brennvidder og zoom så vet du nok at 18mm er ganske bra vidvinkel. Du klarer kanskje å regne deg ut til at dette 14-42 objektivet har like mye zoom som ditt 18-55. (42/14=3 og 55/18=3) Så dette olympus kameraet har tydeligvis enda mer vidvinkel og ikke så mye tele. FEIL!

Olympus kameraet har en crop faktor på 2x

14mm*2=28mm

42mmx2=85mm

Dette objektivet tilsvarer på et fullformat eller 35mm film kamera en brennvidde på 28-85mm

Canon kameraer med APS-C sensor har en crop faktor på 1,6x, noe som er omtrent det samme som Nikon og de fleste andre produsenter

18mmx1,6=28mm (avrundet ned)

55mmx1,6=85mm (avrundet en del)

Som olympus kameraet så tilsvarer også dette 28-85mm når mer regner om til "fullformat/35mm film standarden"

La oss ta med et kompaktkamera også. F.eks et Canon Ixus 120IS.

Dersom man studerer kameraet så står det oppgitt på fronten at objektiver er på 5.0-20mm. I utgangspunktet skulle man tro at dette kameraet hadde ekstrem vidvinkel. Men, det er et kompaktkamera med en liten bildebrikke. Denne er mye mer beskjært sammenlignet med fullformat kameraer. Det vil gi et inntrykk av at man kommer mye nærmere dersom man hadde brukt samme brennvidde som på et fullformat kamera. Derfor trenger et kamera med liten bildebrikke et objektiv som har mer vidvinkel. Et slikt kamera har en crop faktor på 5,6x.

5mmx5,6=28mm

20mmx5,6=112mm

Som vi ser her så har kameraet samme vidvinkel som speilrefleks kameraene. 28mm, men det har 4x zoom så objektivet får en brennvidde på 28-112mm

Dersom man leser om dette kompakt kameraet i en avis så vil det ofte stå, 28mm vidvinkel og 4x zoom. Grunnen til at det står 28mm og ikke 5mm vidvinkel er for at folk flest enkelt skal forholde seg til en tall som er likt for alle kameraer uten å måtte tenke på crop faktorer. Derfor er dette tallet regnet om til fullformat standarden. Dette har mye med at kompaktkameraer har litt forskjellige brikkestørrelser, derfor velger alle å regne om disse tallene.

Men, dersom du leser om et Canon eller Nikon speilrefleks kamera i en avis så vil det stå 18-55mm. Noe som kan forvirre her er at det på speilrefleks kameraet ikke er tatt utgangspunkt i crop faktoren. Skal man få fasiten som må man ta utgangspunkt i at man har en crop faktor. Som eksempelet ovenfor viser så er 18mm på et vanlig speilreflekskamera det samme som 28mm på et fullformat kamera.

En oppsummering

-Fullformat kameraer har en bildebrikke som tilsvarer det samme som 35mm film kameraer.

-Speilreflekskameraer som har en bildebrikke som er mindre enn fullformat kameraer har en har en crop faktor som forklarer hvor mye mindre den er.

-En brennvidde på 28mm er det som er vanlig vidvinkel. Pga. at de rimeligere speilreflekskameraene har mindre bildebrikke, ofte med en crop faktor på 1,5/1,6 så tilsvarer 18mm på disse kameraene det samme som 28mm på fullformat.

-Når man skal kjøpe objektiver til et speilrefkelskamera så snakker man generelt om brennvidder på objektiver uavhengig om man har fullformat eller ikke. Et 50mm objektiv er 50mm uansett.

-Når man kjøper et kompaktkamera så er det vanlig at produsenten oppgir brennvidden ferdig omregnet til fullformat/35mm film standarden. Men dersom man leser tallene frempå et kamera så vil man se den egentlig brennvidden. 5mm på et kompaktkamera kan i mange tilfeller tilsvare 28mm på et fullformat kamera.

-Dersom et kompaktkamera her en brennvidde som tilsvarer 24mm, så har det mer vidvinkel enn et speilrefleks kamera med APS-C sensor på et 18mm objektiv. Dette har med at et 18mm objektiv på et kamera med APS-C sensor har en effektiv brennvidde på 28mm.