Nikon AF-S 16-35mm f/4 G ED VR

Nikon 16-35 f4 er et etterlengtet objektiv for de med fullformat kamera. Tidligere har det bare vært det store tunge og dyre Nikon AF-S 14-24mm AFS f/2.8 G ED som var aktuelle. En fantastisk godt objektiv. Men i overkant stort og dyrt når man skal ut på tur.

Mange bruker disse objektivene til landskap. Da er det sjelden at det er så viktig med en blender på 2.8 og et f4 objektiv kan i mange tilfeller være mer praktisk pga. mye lavere vekt.

16-35 veier bare 680g sammenlignet med 14-24 som ligger på kiloet. Det er også fysisk mindre og har mulighet til å bruke 77mm filtre.

Noe som er litt spesielt og bra er at det har 9 avrunda blender blad for fin bokeh. Ikke at dette er så viktig på denne typen objektiv, man flott er det!

Unikt innenfor Nikon/Canon vidvinkel objektiver er bildestabilisator. Om du er av typen som liker å ta landskapsbilder i lett skumring uten stativ så er dette objektivet veldig godt egnet!

Det er også vær og støv beskyttet.

I skrivende stund, 9 Februar 2010 er det noen uker igjen til objektivet kommer på markedet. Linker til tester, brukererfaringer og mer kommer på denne siden.

Nikon AF-S 16-35mm f/4 G ED VR test