Video på speilrefleks - Canon Eos 500D vs Nikon D90

På de siste speilrefleks modellene så er video blitt en standard.

Nikon D90 var det første speilrefleks kameraet med video. Canon kom så med 5D MK II, som er et fullformat kamera i en mye høyere prisklasse. Etter det kom Canon med 500D som ligger ganske nært D90 i pris. Spørsmålet er, til FILMBRUK hvem er best, og hvor gode er de?

TIPS! Klippene på denne siden er best å se i 720p oppløsning i fullskjerm modus. Alternativt så kan du se to klipp ved siden av hverandre samtidig!

Vi begynner med spesifikasjonene

  Nikon D90

Canon Eos 500D

1280x720P ja ja
1920x1080p nei ja
Lyd ja ja
Mikrofon utgang nei nei
Auto fokus under film nei ja
Autofokus før film start ja ja
Justering av eksponering ja ja
Begrenset film lengde? 5 min opptil 4gb
Mulighet for bilde under film ja ja

Film format

avi mov
Manuel justering av film nei nei

Nikon D90:

1280x720p (16:9) @ 24fps

640x 424p (3:2) @24fps

320x216p(3:2) @24 fps

Canon Eos 500D

1920x1080p @ 20fps

1280x720p @ 30 fps

640x480p @ 30 fps

Videotest Canon 500D vs Nikon D90

Kameraene er testet etter "side ved side" metoden, her avbildet med hver sitt Tamron 90mm macro objektiv. De er også testet med

Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM ,Tamron 17-50mm f/2.8 ,Canon EF 70-200mm f/2.8 USM L IS og Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR. I tillegg så er de lett testet med standard objektiv og noe annet.

Oppløsing og fps

Begge kameraene kan filme i vanlig HD kvalitet, 720p. Canon filmer med 30 fps (frames per second= bilder per sekund). Nikon med 24fps.

Full HD på Eos 500D - Ikke anbefalt!

Eos 500D kan også filme i 1080p, full HD kvalitet. Sitter man på en 37" flatskjerm på noen meters avstand så vil man nok ikke se forskjellen. Sitter du på en høyoppløst skjerm på forholdsvis kort avstand så gir 1080p bedre skarphet! Men, 20 fps føles MYE mer hakkete enn 24 og 30 bilder i sekundet.

Tar du film av stillestående objekter, landskap eller generelt filmer med minimal bevegelse så fungerer det i en del tilfeller fint. Filmer du ting som er i bevegelse så er det ikke så bra. Beveger du i tillegg på kameraet så blir det ganske forferdelig. Derfor anbefaler jeg i de fleste tilfeller å filme i 720p med Eos 500D.

Display og innstillinger

Eos 500D

Canon video meny canon video meny

Trykker man på info knappen på Eos 500D så kan man få opp all info som man ser til venstre i bildet. Under film kan man stille eksponering med å holde inne eksponering knappen.

For å justere noe så kan man trykke på set (knappen i midten av pilene). Står man f.eks på oppløsning så kan man bruke kontroll hjulet for å stille oppløsningen som vist på bildet til høyre.

Man kan forstørre bildet ved å trykke på "zoom/forstørrelse glass" knappen på baksiden av kameraet. Da kan må få 5x eller 10x forstørrelse.

Dette kan man justere i hurtigmenyen:

-Autofokus type. Man kan velge mellom hurtig som slår av skjermen og fukuserer. Live, som er litt treigere men direkte på skjermen. Og live med fokusering på ansikter. Man kan alltid stille hvor man vil ha fokus punktet ved hjelp av pilene på kameraet.

-Bildestil

-Hvitbalanse

-Film kvalitet/oppløsning

-Bilde kvalitet

Nikon D90

nikon video meny

For å stille filmkvalitet må man inn i de vanlige menyene på D90. Det samme gjelder bildekvalitet og bildeinnstillinger. Man kan stille eksponering på vanlig vis med å holde inne eksponerings knappen og vri på bakre hjul. Eller man kan holde inne bildevisningsknappen og bruke pilene opp og ned. Da ser man eksponeringen helt til høyre av bildet (avbildet ovenfor).

Hvitbalanse stiller man ved å holde inne WB knappen og vri på bakre kontroll hjul.

Man kan zoome i flere hakk ved å bruke zoom knappen på baksiden av kameraet.

Lyd

Begge kameraene har lyd, begge har også en innebygget mikrofon på fronten med ok mono lyd. De er ganske plaget av vindstøy og ingen av de har mulighet for å koble til ekstern mikrofon. Lyden kan slåes av inne i menyen på kameraet.

Filmopptak og bilde under film

For å filme med 500D så vrir man kontrollhjulet på toppen til man ser ikonet av et videokamera. Kameraet her en egen knapp på baksiden for å starte opptaket. Denne er tydelig merket med en rød runding for opptak. Dette gjør at man kan ta bilde under film ved å trykke inn utløseren. Man får et lite stopp i filmen og hører lyden av lukkeren, men det går ganske uproblematisk for seg. Muligheten til å ta bilde under film er super.

På D90 så må man velge live view og starte film med ved å trykke på "OK" knappen. Man kan ta bilde med utløseren, men det stopper filmen og opptaket starter ikke igjen. Skal den startes så går dette litt tid.

Det man kan gjøre med D90 er f.eks å sette kameraet på A, stille blender og så starte filmen. Men, forskjellene i praksis er tilnærmet null. Så om man velger å filme på f2.8, f8 eller f32 så blir ikke dette justert slik som med bilder. Derfor har man alltid mye dybdeskarphet i filmen.

Tatt opp samtidig, standard bildeinnstillinger

Speilrefleks og dybdeskarphet

Speilrefleks kameraer har muligheter for stor dybdeskarphet. Det vil si at man kan ha en person skarp, personen som står rett bak kan være litt uskarp og bakgrunnen helt uskarp. Når man tar bilder så kan man justere disse verdiene med blenderen selv. Når man filmer, så kan man ikke det med disse kameraene.

For de som er glade i film så kan dette gi nye kreative muligheter til en pris som ikke var mulig før. Men for den jevne familiefotograf så vil det si at når lille Ole kommer springende mot kameraet så er det nesten umulig å få skarpe bilder av person som flytter seg mot eller fra kamera. Dette fordi man må fokusere manuellt. Har man i alle dager vært bortskjemt med autofokus så gjør ikke det saken bedre. Hadde man hatt mulighet til å stille blenderen og fått full effekt av det så kunne dette gjort alt så mye bedre, men det har man ikke.

Så, med liten dybdeskarphet så er det en fordel med et godt fokussystem.

Fokus

Begge kameraene kan forhåndsfokusere før man starter en filmsnutt. Problemet med D90 er at for å forhåndsfokusere så må ha ha kameraet på autofokus (dette stilles på huset, eller objektivet). Men når man har begynnt å filme så kan man ikke bruke autofokus lengre. Da må man gå over på manuel fokus. Det fører lett til litt mindre bra filming når man skal slå over fra auto til manuel. Dersom man ikke bruker et objektiv med stabilisering så blir dette ofte enda tydligere. Derfor er det nesten like greit å starte med manuel fokusering. Men, da har man ofte et nytt problem, når man filmer må man bruke live view. Til tross for at begge testkameraene har fantastiske høyoppløste 3" skjermer så er det ikke alltid like lett å se om man klarer å fokusere helt perfekt, spesielt når det er litt sol lys på skjermen. Da er det fint å ha muligheten til å zoome inn på bildet man ser på skjermen, dette kan begge kameraene gjøre. Kameraets søker kan man ikke bruke når man filmer på noen av kameraene.

500D har fordelen med at man kan fokusere etter at man har begynnt å filme. MEN, for å fokusere automatisk så må man holde inne "AE-lås/*" knappen. Dersom man har et standard objektiv uten en stillegående fokusmotor så står kameraet og bråker og herjer på med fokusering frem og tilbake helt til det finner fokus. Den prosessen pleier å ta et par sekunder, alt fra 1,5-5 sekunder. På den tiden så har det fokusert en del frem og tilbake fra skarp til uskarp. Dette ser man tydelig på filmen, men det som er minst like gale er at den bråkete fokusmotorlyden ødelegger mye også. Har man et objektiv som fremstår som stillegående med f.eks en USM motor så klarer den dårlige fokuseringen likevel å få frem en god del plagsom støy fra objektivet.

Alt i alt, så har 500D fordelen av autofokus, med så liten dybdeskarphet som man lett får med disse kameraene så føler jeg ikke alltid for å stresse på med manuell fokus. Da er det veldig fint å ha en treig og bråkete autofokus!

Tatt opp i samme minutt. Standard bildeinnstillinger. Kamera autofokuserte selv før opptak. Tamron 90mm macro objektiv

Fokushastighet

Begge kameraene er treige på forhåndsfokusering i live view. 500D er i noen tilfeller marginalt raskere.

Videoformat

Canon bruker quicktime .mov formatet med H. 264 codec. Dette må i noen redigeringsprogrammer converteres til .avi. Dette kan man gjøre i det medfølgende programmet ZoomBrowser EX. Man kan også gjøre enkel redigering i det medfølgende programmet.

Nikon bruker .avi som standard formatet. Dersom du skal redigere en del og ikke har et program som støtter .mov filer så er Nikon absolutt å foretrekke. Nikon har en fordel med at filene blir mindre.

På D90 så kan man maksimum filme i 5 minutter med 720P. På 500D er det ingen begrensning, men filene kan ikke være på mer enn 4GB, det tilsvarer maks 18 minutter i 720P eller 12minutter i 1080p. Noe som burde holde for de fleste!

Eksponering

500D vil i noen lysforhold med en del kontraster eksponere en del mørkere enn D90. D90 bør i noen tilfeller stilles litt ned. 500D bør i noen tilfeller stilles litt opp. Videoen ovenfor viser at D90 overeksponerer rundkjøringen f.eks. Videon under her viser at Eos 500D eksponerer etter himmelen istedet for trær og busker som på D90.

Orginalfil - Eos 500D, 33MB

Orginalfil Nikon - D90, 25MB

OBS, orginalfil til Eos 500D har detaljer på treet, den ser ikke svart ut som video klippet her. Dette har med tap av kvalitet og detaljer på youtube.

Videokvalitet

På standard bildestil som det er vanlig å filme med så gir Canon kameraet mer kontrast og litt sterkere farger. Skarpheten oppleves som bedre.

Totalt sett så ser det ut som filmsnuttene fra Eos 500D enkelt og greit ser bedre ut! Film klippene bare en liten brøkdel av filmene som er tatt med kamerahusene.

Tatt opp samtidig, standard bildeinnstillinger, Sigma 10-20, manuel fokus på 1 meter

Batteri, størrelse vekt og pris

Nikon D90 er litt større, noe dyrere, tyngre og har et større batteri sammenlignet med 500D. Hvordan dette påvirker valget får være opp til hver enkelt. Noen vil ha et lite kamera, noen et større. Noen har større hender, noen vil ha det kompakt med lav vekt osv.

Men større batterikapasitet er uansett en fordel og der trekker D90 det lengste strået. Når man tar film så sluker kameraene strøm.

Basert på cipa standarder så kan 500D ta 400 bilder og D90 850. Vi har ikke prøvd batterilevetid på film i praksis. Men at D90 kan få mer film på et batteri er det ikke tvil om!

Nikon D90 vs D5000 på video

Uten å ha testet video på D5000, så sier all info at det rimeligere D5000 kameraet har tilsvarende videofunksjon som D90, bare med en vridbar lavoppløst skjerm og batteri på nivå nærmere Eos 500D. Nikon D5000 ligger i samme prisklasse som Eos 500D, noe rimeligere enn D90. Nikon D5000 video Test

Nikon D90 vs D300s på video

D300s har samme oppløsning på film og ser ut til å ha tilsvarende videokvalitet som D90. Fordelen med D300s er at det som Canon Eos 500D har fått muligheten til å autofokusere under film. Det har også en god værtetting og det har mulighet for å koble til mikrofon. Nikon D300s video test

Canon Eos 500D vs Eos 7D på video

Eos 7D har fått muligheten til å filme med 50 fps i 720p, eller med 30fps i 1080p i tillegg til noen lavere oppløsninger! Enda bedre er at man kan endre manuelle innstillinger, som f.eks blenderen. For bedre lydkvalitet så kan man koble til en mikrofon. Kameraet er også værtettet og har bedre batterikapasitet. Canon Eos 7D video test

Konklusjon fra objektivguide.com

For den jevne familiefotograf som bare vil ha muligheten til å filme litt så stikker 500D av med seieren pga. mulighet for autofokus under film, høyere fps, bedre opplevd bildekvalitet og litt enklere og bedre snarveier på filmfunksjonen. Det følger også med programvare for enkel redigering av film. Batterikapasitet er bra til vanlig bruk, men filmer man mye og bruker skjermen aktivt til å se filmen så går det unna med strøm, et ekstra batteri kan da være smart å ha liggende.

Sverger du til 24fps kan det være være smart å vurdere D90. D90 leverer god kvalitet på filmen, det har bedre batterikapasitet og det har et filformat med en noe enklere codec for noen redigeringsprogrammer.

Når alt kommer til alt, så er disse kameraene i stand til å levere fantastisk filmkvalitet. Det vi savner mest er mulighet til å stille blenderen slik som man f.eks kan gjøre på Eos 7D og 5D Mk II.

Flere tester av videofunksjon på disse kameraene

De fleste som tester speilrefleks har lite fokus på video, cameralabs har grei info i sine tester. VG/Lyd og bilde er blant en del tester som trekker også trekker Eos 500D frem som et godt alternativ på video.

Cameralabs om video på D90

Cameralabs om video på Eos 500D

Lyd og bilde / VG - Eos 500D høy videokvalitet , Nikon D5000 middels videokvalitet

Har du flere linker som du føler burde fått plass her eller noen store innvendinger på testen? Send en mail til objektivguide.com

Eos 500D bonus klipp

(OBS, støy fra helikopter og IS)