Speilrefleks kjøpe tips

Er det noe som er mye omdiskutert innenfor fotobransjen så er det hva slags kamerahus man bør kjøpe! Eller hva slags merke! Her finnes det minst like mange svar som spørsmål. Det finnes enda flere meninger!

Det finnes mange steder man kan få "hjelp" til å besvare spørsmålene sine.

Hjelp på online forum

Spør på en online forum om man bør kjøpe kamerahus X eller kamerahus Y så er det garantert at det blir en diskusjon. Denne diskusjonen vil ofte være preget av meningene til personene som diskuterer. Dersom en aktiv person har begynt å diskutere så kan dette gå i det uendelige. En person som har kamerahus fra merke x vil så vise til noen tester og noen spesifikasjoner som som gjør at det er best. Så kommer en annen person og viser til noen andre tester og noen egenskaper som gjør at et annet kamerahus er best. Og slik har vi det gående......

Å spørre om hjelp på et forum vil alltid være vanskelig fordi man alltid står mellom personer som brenner for et merke eller et kamerahus. Og så har vi de som prøver best mulig å være nøytrale, som ofte gir best råd. Så har man de som leker nøytrale men vil ha en person til å kjøpe sitt kameramerke i smug. Det finnes også de helt ekstreme. De som bruker mer tid på å få folk til å kjøpe et kameramerke enn de bruker på å ta bilder med sitt eget utstyr!

Går man på et forum så finnes det ofte mange tilhengere av noen typer merker. Går man på et annet så er det kun fokus på noen merker. Så når alt kommer til alt. Det finnes mange svar å få her! Mye god info, men også mye mindre god. Men ender lett opp med å bruke mye tid på å bli lite klok!

Hjelp i butikker

I elektronikk butikker så har man selgere med varierende kunnskaper. De uten kunnskaper vil ofte anbefale det de tjener mest penger på å selge, det de har på lager (slik at de får et salg), eller det som noen i familien har som de selv vet er bra.

Så har man de med lite kunnskaper men som har et kamera. De tar ofte utgangspunkt i det de selv har, eller i hva de tjener mest penger på.

Man kan fint treffe på personer med mye kunnskaper og som er flinke til å dele, men sannsynligeten for å treffe på en slik person er generelt ikke så stor!

Fotobutikkene er generelt de beste å forholde seg til, men det finnes finnes noen selgere med mindre kunnskaper. Men igjen, det du går ut med har ofte en sammenheng med hva selgeren selv bruker eller føler for å selge.

Hjelp av fotografer

Skikkelige fotografer, som lever av å ta bilder vi ofte anbefale et kamerahus fra det merket de selv bruker eller ofte fra Canon eller Nikon siden de kjenner disse best.

DET VIKTIGE SOM INGEN FORTELLER!

Kamerahuset er ikke viktig! Dette er noe alle gode fotografer vet!

-FOTOGRAFEN er det viktigste. Skal man bruke mye penger på noe så bruk de på på fotografen. Bøker, kurs, workshops osv. Stikkordet er opplæring!

-LYS, alle gode bilder har godt lys. Å jobbe med lyset man har ligger igjen i fotografen sine kunnskaper. Men dersom man ikke har de gode lysmulighetene, eller vil ha noe speiselt der og da så kan man ofte skape de selv. Det å lære seg å bruke en ekstern blits, både på og av kameraet kan gi nye muligheter. I mange tilfeller så kan en reflektor til noen hundrelapper gjøre forskjellen mellom et dårlig og veldig bra bilde. Et bilde tatt med et kamera i godt lys til 3500,- vil være bedre enn et bilde tatt med et kamera til 60000,- med dårlig lys! Uavhengig om hvor godt objektiv man satte på dette kamerahuset også.

-OBJEKTIVER gir helt nye muligheter. Muligheten til å få med seg hele bredden i et landskap. Muligheten til å komme nært folk og fugler fra lang avstand. Muligheten til ekstrem dybdeskarphet. Muligheten til å "ta imot" mye lys. Muligheten til å ta bilder av små insekter og blomster. Muligheter til spesielle effekter.

Har man brukt alle pengene på kamerahus så sitter man ofte igjen med lite penger til gode objektiver. Et mindre skarpt objektiv vil også gi et mindre skarpt bilde. Uansett hvor godt kamerahus man har.

-KAMERAHUSET er det minst viktige!

Har du noen gang sett et bilde og tenkt. "Oi, han som tok dette bildet må ha et skikkelig dyrt og godt kamera! Her ser jeg tydelig at dette bildet er tatt med et kamera i 20000 kroners klassen og ikke i 5000,- kroners klassen!" Dersom du har det så kan du i mange tilfeller ha blitt sjokkert over at vedkommende brukte et rimgelig kamera eller at han til eg med brukte en enkelt lite kompakt kamera! Du kan lese alt du vil om ISO egenskaper, megapixler, antall fokuspunkter osv. om et kamerahus. Likevel, gode bilder blir ikke tatt av kamerahuset. Fotografen tar et bilde, forhåpentligvis med godt lys og et egnet objektiv med gode egenskaper. Kamerahuset skal bare ta imot dette lyset og forvandle det til et bilde!

What the duck

Hentet fra http://www.whattheduck.com/

Kamerahus og økonomi

Kamerahuset er også det man taper mest på å legge pengene i. Penger brukt på å forbedre fotografen er ikke tapte penger. Dersom man bruker penger på noe lysutstyr så er ikke dette utstyr som revolusjoneres. Spesielt ikke dersom det er en reflektor og utstyr som holder reflektoren. Bruker man penger på objektiver så faller de litt i verdi dersom man selger de etter noen måneder. Men etter det så faller de ikke så mye mer. Et godt objektiv fra 90 tallet er fortsatt et godt objektiv idag!

Et kamerahus som kostet 12000,- i 2006 blir på mange punkter slått av et kamerahus til 4000,- i 2009. Hva sier dette deg? Et kamerahus får bedre teknologi hele tiden! Kamerahus er ikke en økonomisk investering! Kamerahuset er også det minst viktige for å ta gode bilder! (Forutsetter selvsagt at man har et kamerahus) Likevel, så er kamerahus ofte det som prioriteres høyest når man skal bruke penger på fotoutstyr. Når man skal vurdere å bruke penger på kamerautstyr så bør man faktiske gjøre det motsatte av det de fleste tenker. Prioritere fotografen, lys og objektiver, så kamerahus.

"Jada, jada, flott dette, men hvilket kamerahus skal jeg kjøpe da?!"

Det er ingen fasit på hva slags kamerahus man bør kjøpe, men ting som går igjen som de fleste er enige om er faktorer som blir ramset opp her.

Faktorer som avgjør hva slags kamerahus man velger

-Hva venner og bekjente har er en viktig faktor! Dette har med muligheten til å byttelåne objektiver og utstyr. I tillegg så kan man lettere få svar på spørsmål anngående utstyret. En person vet kanskje noe om en meny innstilling som den andre ikke gjør eller lurer på. Kanskje han har et godt tips anngående innstillinger eller tilbehør til kameraet. Det å ha samme utstyret som venner og bekjente gjør ofte livet enklere!

-Hva man føler seg mest komfortabel med. Dette har mye med grepet å gjøre. Hvordan føles kameraet i hånden. Hvordan knapper er plassert og hvordan man kan bruke forskjellige funksjoner uten å måtte rote i menyene. Om man liker best menyene fra produsent x eller y kan også være avgjørende. Om man føler seg komfortabel med kameraet er vikig for at man skal ønske å bruke det og ta det med seg!

-Når man velger kamerahus så velger man et system. Systemet har hovedsaklig med hva slags objektiver man kan kjøpe til kameraet og hva slags blitser man får tak og hvor godt dette utstyret er. Egenskapene til systemet er ofte viktigere enn hva slags kamerahus man velger.

System fordeler

Canon har f.eks et utrolig godt utvalg av høykvalitets telezoomer og normalzoomer. Skal man f.eks ha et høykvalitets 70-200mm objektiv fra Nikon så må man gå for et objektiv til rundt 20000,- som veier over 1,5 kilo. Canon har tilsvarende alternativ, men de har også alternativer med like god kvalitet som er hakket mindre lyssterkt til halve vekten og mye lavere pris. Dette er noe som kan være utslagsgivende for et system.

Nikon sin beste blits er f.eks per idag noe av de beste man får på markedet og fremstår for de fleste som et bedre kjøp en Canon sin beste. Nikon har også muligheten til å fjernstyre denne blitsen ved hjelp av innebygget blits på alle de bedre kamerahusene med innebygget blits. Dette kan for mange være en faktor som gjør at man går for Nikon.

Sony, Pentax og Olympus har f.eks bildestabilisering inne i kamerahuset. Dette gjør at man har muligheten til å bruke fast og lyssterk optikk og få fordelen med bildestabilisator i tillegg. På Canon og Nikon så får man f.eks ikke stabilisering på de mest lysterke objektivene.

Alle systemer har fordeler og ulemper sammenlignet med andre systemer dersom man ser på detaljene. Men alle systemene er gode!

Grunnen til at Canon og Nikon er sterk representert på denne siden har enkelt og greit med etterspørsel å gjøre. Disse merkene er uten tvil de største på markedet og mest solgte. Derfor vil denne siden ha mest lesere som er ute etter objektiver til disse 2 merkene. Objektivguide har i tillegg mest erfaring med Canon og Nikon. Men mer info om objektiver og annet til andre merker vil nok komme med tiden.

Til tross for at du ikke bør fokusere på kamerahus så får du likevel en liste her!

Kamerahus anbefalinger

Men, det er tross alt fotografen som er det viktigste! Og så var det noe med lys og objektiver og diverse tilbehør da........ ;)