Canon Eos 50D vs 40D

Utseende messig så er nye Eos 50D tilnærmet likt forgjengeren.

Fargen på kontroll hjulet! 50D er sølvfarget! Kameraet har også fått fjernet "C3" knappen til fordel for den nye "CA" knappen.

Ved siden av den "grønne firkanten" på kontroll hjulet har det kommet en ny knapp, "CA", Creative Auto.

Dette er en automodus der man kan være litt mer kreativ. Ved hjelp av joysticken så kan amatører enkelt stille om de vil ha en lysere eller mørkere bilder. De kan også prioritere om de vil ha en skarp eller uskarp bakgrunn.

Nytt på 50D er at man på vanlige moduser kan bruke joysticken på baksiden til å endre innstillinger på info skjermen.

F.eks stille bildekvalitet ved å velge ruten for bildekvalitet og vri på kontroll hjulene. Det er også mulig å trykke på "set" knappen for å få et mer detaljert bilde. Dette kan være greit for noen, men kameraet har i utgangspunktet knapper som gjør alt dette!

30D,40D,50D. Legg merke til mangel av refleksjoner på skjermen til 50D

Finere menyer, bedre sortnivå og farger. Legg også merke til print knappen ved siden av meny knappen på 40D. På 50D kan denne knappen også brukes til å aktivere live view. På 40D måtte man bruke knappen i midten av det store scrollehjulet, men først måtte man aktivere live view i menyen. Nye måten er mer brukervennlig og man får fordelen med at man kan bruke knappen i scrollehjulet som snarvei til f.eks "my menu".

Ikke bare ser menyene finere ut, de er også mer praktiske i noen tilfeller. Skal man f.eks stille bildekvalitet på 50D så bruker med et kontrollhjul til å stille RAW kavlitet og det andre til å stille JPEG kvalitet.

Skjerm

Begge har som man har sett 3" skjerm. Fra 40D sine 230.000 punkter så er 50D blitt oppgradert til 920.000 punkter! Dette utgjør ekstrem forskjell når man skal bedømme skarphet på bilder. Det er ofte at man slipper å zoome inn for å sjekke skarpheten og skal man zoome inn så får man et mye bedre inntrykk. Når man kombinerer det med mye bedre fargegjenngivelse, sortnivå og mindre refleksjoner så gjør det skjermen til en fryd å bruke. Jeg er blant det store anntallet som har problemer med å gå tilbake til skjerm med lavere oppløsning!

Oppløsning og bildekvalitet

40D har 10 veldig gode megapixler som holder for folk flest. 50D har 15 megapixler! 50% høyere oppløsning! Dette gjør at brukeren får bedre muligheter til beskjæring av bilder og store utskrifter, eventuelt store utskrifter etter beskjæring også. Skarpheten er det ikke noe å si på, men oppgraderingen oppfattes ikke som så stor som man kanskje ser på papiret.

Her kan du laste ned et bilde tatt med hvert kamerahus, også 30D. (OBS, stativ er ikke brukt, fokuspunkt varierer og forskjeller i lys kan ha oppstått, men det gir et greit inntrykk av hvor lite forskjell oppløsning har å si)

Bilde 1, iso 100, f8@50mm f1.4, JPEG, standard picture style

Eos 30D

Eos 40D

Eos 50D

Bilde 2, iso 100 f5.6@50mm f1.4 JPEG, standard picture style

Eos 30D

Eos 50D

Bilde 3, iso 100 f5.6@50mm f1.4 JPEG, standard picture style

Eos 30D

Eos 50D

ISO

40D maks iso 1600, H1 tilsvarer iso 3200 (H1, er ikke avbildet på 40D siden lystoneprioritering er aktivert)

50D maks iso 3200, H1 tilsvarer iso 6400, H2 tilsvarer iso12800

Merk, dersom lystoneprioritering er aktivert så får man ikke muligheten til å velge utvidet iso område eller iso verdier under 200.

Pga. høyere oppløsning så fremstår støyen på 50D som mindre kornete, så det kan sies å være et minimalt hakk bedre på iso, men absolutt ikke noe stort steg frem. Man kan egentlig si at de er tilnærmet like når det kommer til iso støy.

Iso 3200 på begge kameraene er ganske like til tross for at man bruker H1 på 40D. Bruker man H1(iso 6400), eller H2(iso 12800)på 50D så ender man opp med ekstreme mengder støy. Men er man i dårlig belysning uten mulighet for blits og uten lysterk optikk så kan det være greit å ha. Muligheten er der, og det er uansett et pluss!

En annen fordel er at auto iso på 50D nå går til iso 1600 i en del moduser. På 40D gikk den bare til iso 800.

Digic 4

Dette er siste generasjon bildeprosessor fra Canon. Denne jobber raskere enn digic III som står i 40D noe som gjør at kameraet kan behandle mer bildeinformasjon.

Den skal være bedre på å behandle støy i bilder, noe som stemmer til en viss grad.

Og den gjør at man får muligheten til AF under Live view.

Hurtighet og buffer

50D 6,3 bilder i sekundet

40D 6,5 bilder i sekundet,dette tallet er rundet opp. De er like raske, begge med 6,3 bilder i sekundet!

Bufferen er mye større på 50D, men pga større bildefiler så ender man opp med tilnærmet samme hastighet på de fleste minnebrikker.

50D støtter UDMA (høyhastighets minnebrikker)

50D: 90bilder i fine kvalitet (med UDMA høyhastighets minnebrikke) /16RAW

40D: 75 bilder i fine kvalitet /17 RAW

AF mikrojustering, kun på 50D

Dette er en funksjon som man stort sett bare ser i dyrere kamera. Dersom man har et objektiv som ikke fokuserer 100% nøyaktig. F.eks litt forran eller litt bak der man egentlig skal fokusere så må man vanligvis sende objektivet inn til service for å få det justert. Med 50D kan korrigere dette selv. Kameraet kan bruke samme innstilling på alle objektiver eller huske opptil 20 forskjellige objektiver!

Periferibelysningskorreksjon, kun på 50D

Denne kjenner igjen et stort antall Canon objektiver og forhindrer vignettering. Dette er en veldig fin funksjon på mange objektiver.

HDMI, kun på 50D

I tillegg til standard analog video out, så har 50D en HDMI utgang også.

Dersom man kjøper en miniHDMI til HDMI kabel så kan man koble kameraet direkte til en flatskjerm og se bilder i høyoppløsning. Dette utgjør stor forskjell i kvaliteten man ser på en flatskjerm.

Bedre innstillingsmuligheter

40D kan stille støyreduksjon av eller på.

50D har 4 hakk på støyreduksjonen: Standard, lav, sterk, ikke aktiv

De samme mulighetene har man også på Autooptomalisering av lysnivå (Auto lighting optimizer)

Live view AF

Når man bruker live view, og skal autofokusere så kunne man bare bruke hurtiginnstilling (quick mode) på 40D.

Dette er den raskeste måten å fokusere på. Man må trykke på AF-ON knappen, skjermen blir svart, kameraet fokuserer, skjermen får så bildet frem og man kan ta et skarpt bilde. Dette kan også 50D, men den gjør jobben enda raskere.

I tillegg så kan man fokusere i live view uten at bildet forsvinner, men da med treigere fokusering.

Denne funksjonen kan også brukes med ansiktsgjennkjenning. Kameraet fokuserer da automatisk ansikter.

Sensor rens

50D har en ny type belegg (fluorine coating) forran sensoren som skal forhindre at støv setter seg så lett. Kort fortalt, 50D skal ha hakket bedre beskyttelse mot støv på bildebrikken sammenlignet med 40D.

Konklusjon

50D er ingen revulusjon fra 40D når det kommer til bildekvalitetet. Er du en vanlig bruker, og viser bilder på en pc skjerm eller printer ut ubeskjærte bilder som ikke skal fylle en liten vegg så er bildene fra 40D tilnærmet like gode som 50D sine.

Har du lyst til å komme nærmere motivet uten å ha det rette objektivet? Da gir 50D muligheten til å beskjære mer og dermed muligheten til å sitte igjen med et utsnitt som er nærmere uten så stort tap av skarphet. En fordel for fuglefotografer og generelt på bilder der man vil komme så nært som mulig. F.eks macro, nærbilder av ansikter og unger.

For nybegynneren så er 50D også hakket mer brukervennlig med ny funksjoner som Creative Auto. Direkte knapp til live view og mulighet til å bruke joystikken til å navigere rundt på skjermen for å enkelt komme til innstillinger er også en fordel. Mulighet til fokus i live view er heller ikke dumt selv om jeg foretrekker den hurtige "quick mode" fokuseringen.

Periferibelysningskorreksjon er veldig effektiv på visse Canon objektiver og gjør at JPEG filer fremstår som enda bedre.

Det jeg liker best med 50D er skjermen! Den er helt fantastisk sammenlignet med forgjengeren. Kombinert med alle andre små oppgraderinger som for visse brukere kan være en stor fordel så gir 50D en totalpakke som er en fin oppgradering.

Har du et tidligere Canon kamera som 30D, 400D eller tilsvarende så er 50D en super oppgradering pga. bruker opplevelsen det gir.

Har du et Eos 40D fra før og ikke ser det helst store behovet for noen av de nye funksjonene med 50D så kan heller spare pengene (for så å bruke de på neste generasjon kamera =)......). Eller bruke pengene på noe som er mye viktigere for gode bilder. Et godt objektiv eller utstyr til lyssetting!